Inköp i Tyskland

Eftersom jag har planerat en jubiliumsfest till slutet av oktober är det nödvändigt att inhandla en del alkoholhaltiga drycker. Efter tips från andra mera vana inköpare av dessa drycker gjorde jag tillsammans med sonen en tripp till Tyskland.

Vår resa startade i söndags tillsammans med Madde som var på besök i hemstaden, eller hur blir det nu då? Är hemstaden Malmö.....

Vi tillbringade natten mellan söndag och måndag hemma hos Madde. Klockan åtta på morgonen satt vi i bilen för att starta resan. Ingen av oss med något lokalsinne......

Planen var att ta bron över Öresund och sedan ner till Rödby där färjan går över till Puttgarden.

Som alltid på mina resor åker jag fel minst en gång. Skönt att få det gjort redan på morgonen. Vi (jag) missade en avfart vilket gjorde att vi var på väg till Trelleborg. Då är frågan: ska vi ändra planer och ta en färja därifrån? Eftersom jag hade datorn i bilen stannade vi och goglade. Nä, smartast var nog att vända.

En liten miss som kostade 5-6 mil extra, inte så farligt i det stora hela för resten av dagen gick som på räls.

Straxt före halv tolv stod vi i kön till färjan Rödby-Puttgarden. Eftersom färjorna går med 40 minuters mellanrum och nästa skulle gå tjugo minuter i tolv var tiden perfekt. Färjan över tog  cirka 45 minuter på den tiden hinner vi både äta och gå på toaletten.


Min resevän som har det bästa tålamodet!

Väl framme i Puttgarden åkte vi till den berömda pråmen. Vi hade fått tips om att åka till Calles i Burg men hörde sedan att ut budet skulle var något mindre men något billigare. Men pråmen var så enkelt att åka till och för att förhindra flera extra mil tog vi den.





Ja det här med utbudet? Kanske hade det varit bättre med Calles, för här var utbudet bara för stort. Inte lätt det här! Vi började med att fylla en kundvagn med vin och gick sedan över till starksprit och likörer. Ut till bilen och lastade in för att sedan in igen och köpa öl. Vi irrade runt en del men vi fick nog med allt .... och lite till... Känns som om jag inte behöver inhandla mera under min livstid. Tråkigt i så fall för det här var kul.

Tillbaka till färjekön och hade tur igen för vi fick åka på nästan direkt. 16 mil genom Danmark och straxt efter klockan fem var vi på Öresundsbron på väg över till hemlandet. Två gånger i Danmark samma dag.



Nu kunde vi ha valt att stanna i Malmö en natt men att ha en bil lastad med alkohol stående i centrala Malmö, alternativet att packa ur för att packa in igen var inte så lockande utan vi åkte hemåt.

Det kändes som en evighet fram till Jönköping och vi var skapligt trötta men efter det var det som nedförbacke. Jesper och jag kan ha så intressanta samtal ibland och nu hade vi några av dessa stunder.

Runt elva tiden var vi hemma och gissa om jag sovit som en klubbad i natt. Skönt med en dag ledigt för åtehämtning.

Tack Jesper för ditt tålamod och för att du är så hjälpsam!

...Nilla...


Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Skönt att allt gick bra, om tre år gör vi om det igen eftersom du har vana nu.

2011-10-04 @ 16:00:32
Postat av: Veronica

Låter som en lyckad resa! :D Ser fram emot att dricka upp allt du handlat!

2011-10-04 @ 20:51:01
URL: http://tjockvawa.blogg.se/
Postat av: Veronica

Dom har en väldigt trevlig och bra chef på Avd 3 o OM hon skulle sluta så ska jag ha den tjänsten... Fast det är klart måste väl plugga lite till först så då kan du i så fall ta den tjänsten till jag är klar...



Om vi ska vara lite ärliga. Vad har du läst för ngt för att bli enhetschef?! Jag funderar ju på om jag ska fortsätta läsa sen vart efter, men vet inte till vad. SSK. Vårdadministratör, biståndshandläggare, enhetschef...?! Men ska nog jobba lite först i alla fall. Eller jag vet inte !

2011-10-05 @ 14:50:50
URL: http://tjockvawa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0