Rekommenderar Dublin

Kan nu lägga till Dublin som ett av mina resål och vill verkligen rekommendera en tripp dit. Finns mycket kulterellt att titta på, många typiska irlänska pubar, bra shopping och enkel stad att ta sig fram i.

Vi anlände på lördag eftermiddagen, checkade in och var sedan ute och åt på en irlänsk pub gick vidare till "tempel bar" tog en kaffedrink.

Söndagen köpte vi biljetter till "hope on hope off buss" som gick straxt utanför vårt guesthouse, de kostade 140 kronor och gällde i två dagar. Bussen går runt och stannar vid varje sevärt turistmål och det är bara att kliva av och var tionde minut kommer det en ny buss. Dagens huvudsakliga mål var Jamesons. Här gick vi en rundvandring och lärde oss en del om whisky.

Söndagkvällen var vi ute och åt fint och gott. Vi hade tidigare sett att det fanns en cheescake med Bailys som vi måste prova. Eftersom vi var mätta delade vi på en portion vilket var tur för det var en jättebit, men gott var det.

Måndag var vi mera kulterella men dagens huvudsakliga mål var Guinness. Här finns det en skybar, där utsikten är
enorm, man ser över hela Dublin. Vi avslutade dagen med lite shopping och med en kaffedrink i en kyrka som var omgjord till pub.

Tisdag var det shopping innan vi tog oss till flygplatsen för att starta resan tillbaka till vardagen.





Kyrkorna var så här gråa och det var nästan att jag förväntade mig att det skulle komma ett gäng fladdermöss i luften. Dracula gifte sig i en av de kyrkor vi såg.




En av katterna som förr fanns på Jameson och fångade råttor bland säden. Måste säga att vår katt Maja är mycke sötare. Obs katten är uppstoppad!


I dessa tunnor ser man skillnaden på whiskyn vartefter det lagras. Första tunnan visar ett år, andra tre år sedan åtta år, tolv år och arton år. Det blir mindre i tunnorna vart efter åren går och djupare färg.




Whiskydrink, felval av mig, whisky med tranbärjuise. Kanske tänkte jag på att tranbär var bra för urinvägarna men det var inte gott!



Vår bostad



Millenium bron



Oscar Wilde



En park som jag glömt namnet på men fin var den, en riktig oas.





Utsikten från skybar på Guinnes



Skybar



Molly Marlone



Kyrkan som var omgjord till en Pub. Bra idé för att få folk till den byggnaden.




James Jouse. Vi var på hans favorit pub där de stöttade upp honom vid bardisken när benen inte höll på grund av för många guinnes........



Så till sist bara: kan någon förklara för mig varför en kakelsättare vänder en platta upp och ner?
Kom han på vid sista plattan att alla andra var fel och tänkte sätta en rätt?
Eller var det av missnöje över lönen?
Blev han blind?

...Nilla...


Kommentarer
Postat av: sara

De är tur du skriver blogg så man får veta lite om era semestrar hihi för min mor sa bara de var bra, fick inte veta vad ni gjorde alls :)

2011-09-11 @ 17:42:12
Postat av: Inga-Lill

Jag tror att den troligaste förklaringen är att han tagit några Guiness under tiden han kaklade och när han kom till slutet visste han varken upp eller ner.

Till Sara vill jag bara säga att vi hade skitkul. Vi drack Irish coffe, vi shoppade, vi drack Jamesson, vi shoppade, vi drack öl och gick på museum.Bara ett!

2011-09-11 @ 22:41:27
Postat av: Veronica

Ser ut att ha varit och vad jag kan läsa mej till en MYCKET trevlig resa!

2011-09-12 @ 21:13:27
URL: http://tjockvawa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0