Ta bort tiggarna

Sista veckan har jag sett flera tiggare som sitter utanför köpcentrum på ett täcke eller en filt. Först var det utanför Hageby centrum (Mirum) men där var det två poliser som pratade med personen.
 
Dagen efter det stannade jag vid Coop Risängen och då satt det en där. Hon satt och mumlade om hjälp på engelska.
 
Jag mår dåligt av att se dem och vet egentligen inte hur jag ska reagera. 
 
Att någon sitter frivilligt har jag svårt att tro, om de inte har någon slags värmeanordning i filten.. Jag har också svårt att tro att någon i Sverige måste sitta så utan att det är någonting annat bakomliggande. Tanken är då att någon tvingar dem till det. 
 
Att inte göra något åt saken klarar inte mitt samvete riktigt, har svårt att gå förbi. Jag vet att om de skulle komma till socialen skulle de kunna få hjälp för dagen och om de inte hör till vår kommun skulle de få hjälp med att komma hem till hemkommunen eller hemlandet. Om det är det de behöver...........
 
Men vi som ser dem, vad ska vi göra? Min första tanke är att ringa polisen som kan komma och kolla upp saken, Inte då för att det är brottsligt att tigga, för det är det inte, utan för att polisen ska kunna hjälpa dem vidare.
 
Om personen är tvingad av någon att sitta där behöver den också hjälp för att komma ifrån det greppet och att tvinga någon med hot är brottsligt.
 
Vad jag inte gör är att ge dem några pengar och jag har svårt att tro att det är lönsamt att sitta och tigga. Eller är det någon som faktiskt ger dem pengar?
 
Tanken med att ringa polisen tror jag är det bästa och då att många gör det för att polisen då ger dem uppmärksamhet att de är påpassade, eller har jag fel.
 
Känner att jag behöver hjälp i det här och undrar om det är fler som reagerar och vad gör ni åt saken?
 
...Nilla...

Kommentarer
Postat av: kinna

Ja jag håller med dig. Jag blir oxå på dåligt humör när jag ser dom. Jag tror inte att de egentligen behöver sitta där eller är tvingade av någon. En klar polissak tycker jag. Av mig får de inga pengar heller ända sättet att få ett slut på eländet.

2014-01-18 @ 16:07:21
Postat av: Svågern

Också uppmärksammat detta. Enligt de uppgifter jag tagit del av är dessa personer ofta "statslösa", de söker inte asyl eller kräver hjälp av Sverige på annat sätt. Häromdagen på Coopet såg jag en tjej sitta i en smutsig och trasig filt med en mugg och uttalandes orden, "please,please help me". När jag lämnar butiken sitter samma tjej inne i butiken och pratar i mobiltelefon, iklädd moderna och rena kläder. Jag är skeptisk.

Svar: Det var nog samma tjej jag såg vid Coop
Gunilla Kalered

2014-01-18 @ 16:36:04
Postat av: Tackan

Detta är organiserat! Och jo det är många som ger pengar tyvärr!!! Ofta om msn kikar runt lite finns det även " vakter" sim håller utkik efter polisen .

Den som tigger är i vissa fall utsatt/ tvingad till detta oavsett vilket så är det polisen man ska ringa .

Svar: Tack för det, då ska jag ringa varje gång jag ser någon
Gunilla Kalered

2014-01-19 @ 19:10:53
URL: http://farhuset.blogg.se/far/
Postat av: Anonym

http://www.sydsvenskan.se/sverige/alla-som-ger-nagot-hjalper-oss/

2014-01-25 @ 10:15:04
Postat av: Madde

http://www.sydsvenskan.se/sverige/alla-som-ger-nagot-hjalper-oss/

2014-01-25 @ 10:17:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0