Rödbetsbiffar med kikärtor

(null)

Jag har provat olika recept på rödbetsbiffar och idag hittade jag ett recept med kikärtor i som jag tänkte prova. Skrev en inköpslista och gick till ICA. Otur att de inte hade några råa rödbetor men de hade förkokta och det kanske också funkar. Det kanske förtar lite av nyttigheterna men det får duga men det blev nog bra mycket lättare jobba med. Prova, det är smaskigt till tusen.
2 tetror med kikärtor som jag sköljde och lät rinna av
500 gram förkokta rödbetor
2 ägg
2 msk fiberhusk
2 vitlöksklyftor
Örtsalt, svartpeppar
Mixade kikärtor till en slät massa, blandade i ägg och fiberhusk
Finriver rödbetorna och blandar i kikärtsröra, pressar i vitlök och kryddar. Blandar ordentligt och steker sedan i biffstorlekar använder smör men det funkar säkert med olja.

Blandade sedan creme fraice med fetaost, använde stavmixern, hackade sedan i valnötter.
Smaklig måltid,

Ågelsjön

Varit dåligt med att ut och utforska vandringsleder på sista tiden trots att det varittoppeen höstväder. Finns olika anledningar till det och en av anledningarna är MS. Men viljan finns och igår var det dags.

Vi tog bilen till parkeringen vid Åhelsjön och snörade på oss vandringskängorna. Varsin ryggsäck med lite näring och vatten.
Lite kallt men friskt i luften och första vandringen var på grusväg. Vi mötte ryttare på häst och cyklister på cykel och såg sjön under i stortsätt hela leden. Lätt vandring första fem kilometerna men i efterhand förstår vi att det fanns en annan stig som vi missade och det skulle då varit lite mera utmanande. Vi gick sammanlagt 9,2 kilometer och sista halvan var mysigast med blandad terräng, skön luft att djupandas i.
Lite bilder:

Ordentligt trötta när vi kom tillbaka till bilen. Får se om vi kommer iväg mera under hösten.
För övrig har jag hittills joggat tre gånger och det funkar bra men jag tar det lugnt och inte så långt, tror det är över 2,5 kilometer och jag är nöjd.
Idag är kroppen lite sliten och seg och jag tänkte som jag brukar: YOGA!!!!! Det är lösningen på allt. Fattar inte att jag inte får till det flera gånger i veckan men idag blev det av. Ojoj vad kroppen behövde det och nu måste jag verkligen skärpa mig på det. Ingemar nämnde att han också behöver det och då gäller det att börja tjata på honom.
På onsdag börjar Giro 4 spinningen, tar ett pass i kväll för att hålla fötterna igång. Körde ett pass i måndags.
1750/43= 40,69 kronor per pass

En form av lycka

Nu är det två år sedan jag bröt foten. Har längtat efter att kunna jogga igen och har försökt några gånger men foten har då svullnat och värkt. Den senaste tiden har dotter Therese skickat meddelande om att hon är ute och joggar, blev väldigt sugen på att prova.

Lite orolig för att det ska bli bakslag gav jag mig ändå upp i spåret och kände på det lite smått. Joggade ungefär 1,5 km och det kändes bra och ännu har inte foten svullnat. Det bubblar i mig av lycka för att det ser ut att funka och om det nu håller i sig kommer jag ge mig på det igen på onsdag.

Stockholm

Är nu på en tvådagars kurs i Stockholm,  närmare bestämt i Vasastan. Ligger i sängen på hotellrummet och softar, sett gårdagens "Bonde söker fru" redan och klockan är bara 5:30. Somnade riktigt tidigt igår efter en späckad dag.

Gick IR ut och letade lite efter någon lugn resturang men gick tillslut tillbaka till hotellet och beställde en plocktallrik.
(null)

Med ettglas vin blev det alldeles lagom som kvällsmiddag.

Men hemlagad mat är godare och i tisdags gjorde jag en egen kycklingrätt som blev kanon. Har dessutom hittat en annan form av nudlar som är perfekt för mig.

Krispiga och goda.

Min kycklinggryta:
Kycklinglårfilé
En lite hackad röd chili
Purjolök
Oastersås
Sjögräsnudlar
(null)

Gillar när jag gör grytor med allt-i-ett och det bara är att ösa upp på en tallrik. Nudlarna hittade jag på ICA om någon undrar.

För övrigt mår jag bra och var på spinning i måndags.
1750/42= 41,66kr

Ingen träning = blir sjuk

Ja precis så blir det, jag har inte tränat på några veckor och då blir jag mera mottaglig för virus. Alltså det här ärmen egna analys och har inte vetenskaplig grund.

Två dagar har jag varit hemma och första dagen låg jag konstant i soffan och får riktigt ont ikroppen av det. Dag två gick jag ut och gick en kilometer i skogen, skönt med luft men jobbigt för kroppen.

Nu måste jag börja prioritera träningen och i vecka 43 börjar mina långa spinningpass och de ska jag delta i så ofta som det funkar, söndagskvällar och onsdagkvällar. Innan dessa pass börjar behöver jag ta några vanliga pass och lite yoga.

Idag mår jag något bättre tror jag och ska ta en längre promenad. Ska dessutom baka både fröknäcke och mjukbröd, köpte ett gäng fläskkotletter som ska ugnsbakas i två timmar i gräddsås, blir så mumsigt.

Igår gjorde jag hemgjord beanässås och det var inte så svårt som jag trodde men lite meckigt och drt blev lite dålig kryddad, vet inte vad som saknades eventuellt mera vinäger.

Funderar lite på om jag ska åka på en vandringsresa till Alperna i vår, kollar på Temaresor och funderar. Tror det blir så men har ännu inte bokat.