14. Vad är lycka?

Sista tiden har det pratas om lycka i massmedia och jag börjar då analysera vad lycka är......ja, så djupt som en del tycker är jobbigt.

Började gårdagen med att lägga frågan på facebook och jag kan inte påstå att det vart någon överbelastning på svar men ändå några tänkvärda. Svaren ingår i min analys  som inte är vetenskapligt bevisad.

Tanken har funnits i bakhuvudet hela dagen. Det har varit en bra dag och jag har haft en oförklarlig känsla av glädje hela dagen....men är det samma sak som lycka?

Är lycka samma för dig som för mig?

När har jag hört någon uttrycka lycka?

Att sitta i en renstädad bil och lyssna på bra musik medans man kör på en sommarväg har någon berättat för mig
är lycka. Är det så enkelt?

Pengar och lycka har det något gemensamt? Visst kan man göra mycket med pengar men gör det mig lycklig?

Att vara frisk tar de flesta som en självklarhet och tanken kanske kommer när man drabbas av något. Då är lycka något som man inte visste att man hade. 

Leva i harmoni med sig själv, inte oroa sig. Nja vem är aldrig orolig? Jag är inte speciellt orolig av mig men visst finns det stunder med oro, är jag då mindre lycklig?

Ett par nya skor är inte lycka men för mig är det glädje.

I sportens värld, när någon vunnit en stor turnering hör man ofta att känslan är obeskrivlig..Här känns det som om vi närmar oss sanningen.

Mitt barnbarn verkade riktigt lycklig en gång när han utbrast: Men här ligger det en napp till..DET ÄR JU UNDERBART, i det ögonblicket kände jag en lycka över hans tillfredsställese.

När ens barn lyckas med något de kämpat för tror jag att föräldrar känner lycka.

Någon vis man har sagt att när vi hjälper någon som inte förväntat sig det och gör det utan egen vinning i det ögonblicket känner vi lycka och det här tror jag på.

Det finns ett uttryck som heter "Säg den lycka som varar för evigt" och så är det nog.

Lycka är de små korta ögonblicken!



...Nilla...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0