Etapp ett klar

Funkade bra med att köra ett spinningpass, det sista på etapp ett på Giro 4. På onsdag börjar etapp två och då blir passen 75 minuter istället för 90 minuter men det ska vara jobbiga 75 minuter. Spinninginstruktörerna tipsade om att ta med sportdryck för att få lite extra energi. Ska bli kul att se om jag kan komma upp i samma kalorieförbrukning som i etapp ett.

Är inte riktigt nöjd med spinningbyxorna får fortfarande ont. Kanske ska jag inhandla ett par med gelé i, dehär är det skumgummi i form av en sadel.

...Nilla...

Två skruvar mindre

(null)

Allt har gått jättebra och är det bara lite stelt. Faktiskt räknar jag med att köra spinningpass i morgon.

Själv operationen tog inte lång tid och jag var vaken men var drogad med "slummermedicin" som gör att jag känner att de håller på med foten men jag skiter i vad de gör, coolt va? Låg sedan kanske en timme på upppvaket, fick en kopp kaffe och en macka. Åkte sedan hem och vi fixade lite makaroner och ostsås. När vi ätit började jag må väldigt illa och var tvungen att kräkas. Gick och la mig och kände att det började göra ont, tog en morfin och sov sedan till tidigmorgon då värken kom tilbaka. Tog då två alvedon och somnade om, på förmiddagen fick jag sedan ta en morfin till men efter det har det varit lugnt. Nu är jag helt smärtfri och det är skönt att slippa just morfin jobbigt med svettningar och illamående.

Börjar planera för sommarens resa till Norge där huvudmålet för mig är Trolltunga.

...Nilla...

297 kalorier på 60 minuter spinning

Tog ett litet spinningpass idag eftersom jag inte vet när det sedan kan bli av igen. Operation av foten i morgon men hoppas på bra läkekött. Det ärni sitta veckan på den här första etappen och jag är nyfiken på nästa, den ska vara hårdare men den är då bara på 75 minuter. 

Det kommer bli bra och nästa vecka hoppar jag nog upp på cykeln igen

...Nilla...

517 kalorier

Provat spinningbyxorna, det gör forfarande ont i rumpan men det är klart bättre. Men inte blir det mindre jobbigt och idag var jag helt matt efter passet. Som tur var fanns det några Polly i en påse i bilen så jag fick lite energi. 

Nu får jag vänta lite med de här lite hårdare spinningpasset eftersom foten ska opereras på onsdag men jag hoppas det läker snabbt. Tar ett vanligt distanspass på tisdag för att hålla ångan uppe. 

...Nilla...

Jobbigare än jag trodde 😳

Har inte lyckas få något spinningpass den här veckan, har varit för sen med bokningen och när jag kollat reservplatser har det varit över 20 före. Men i morgon söndag har jag ett och satsar sedan på ett till tisdag, dagen innan skruvborttagning.

Sitter nu och är genomsvettig efter att ha kört först en halvtimme yoga och sedan ett åtta minuters pass. Trodde nog att de här åtta minuterspasset skulle vara en enklare match. Det är skitjobbigt och i slutet av passet vinglar jag och har svårt att hålla balansen vid utfallssteg. 

Började i onsdags och sedan har det inte blivit av förrän idag lördag men det som blir är bra och bättre än inte alls. Kände faktiskt en förbättring bara på andra gången. Likaså med yogan, jag är långt från tillbaka men det ärbättre än förra veckan.

(null)

...Nilla...

Missade boka spinningpasset

Vilket skit, jag glömde totalt bort att boka spinningpasset när det blev bokbart i söndagskväll. Jag var då i Ullared och hadefokus på en massa annat 😜. Bokade reservplats på måndagkvällen och fick reservplats fyra, nu har jag reservplats tre och de som bokar av måste göra det två timmar innan. Funderar på att om jag inte får en plats ändå åka in och hoppas på att inte alla hinner komma, de som inte hämtat biljetter tio minuter innan kan bli av med sin plats. Det är ju 36 platser så det borde gå.

I Ullared var målet att köpa cykelbyxor för att slippa få ont i rumpan. Det var dåligt utbud på dem och jag hittade först inga, de som fanns var bara i storlek S. Men när vi gick till bilen sprang jag in i en mindre sportaffär utanför Gekås och hittade. Oj vad glad jag blev och nu vill jag faktiskt få prova dem.

Köpte den här boken i Ullared:
(null)

Jag är nog lite träningsgalen och nu funderar jag starkt på att köra dessa åtta minuter varje morgon.... troligen kommer jag inte hålla på så länge men det som blir är bättre än inte alls.

Har tagit tag i yogan  och har sedan i lördags kört den tre gånger och känner av förbättringar snabbt men fortfarande är vissa delar av kroppen på tok för stela.

...Nilla...

Seg som en skumbanan

Sista dagarna har jag haft en seghet i kroppen, känner mig trött och sliten men inte sjuk. Har haft ont i nacken och axlarna. Måste göra något åt det och idag tänkte jag till och la fram yogamattan. Det var längesedan jag tog ett pass, fattar inte varför det inte blivit av.

Men herregud hur stel kan man vara? Kände mig som ett badkar eller som ett kassaskåp. Orkade inte hålla kvar i vissa poseer och kom inte heller ner i en del. Nä skärpning, nu måste jag verkligen se till att yoga några gånger i veckan och få tillbaka lite smidighet.

...Nilla...

En evig historia

Hur ska det gå nu då med mitt spinningprojekt? Fått en operationstid för att ta bort lite skrot i foten, två skruvar av de nio som finns där. Operationen ska göras den 15 november vilket är en onsdag, hoppar spinningen den dagen........och kanske söndagen efter. Igår vart det nytt rekord 502 kalorier. Men jag får rejält ont i rumpan och i helgen ska jag till Ullared och ett mål där är att köpa cykelbyxor med stjärtskydd. ...Nilla...

Nu mår jag mycket bättre

Idag är en sådan där dag som jag liksom gått i lite dysterhet, trött och hängig. Tänkte först avboka dagens spinningpasset men tog mig i kragen. Tusan så nöjd jag är att jag genomförde det och kaloriemätaren stod efter avslutat pass på 480, nytt rekord 👍💪. Tre veckor av 24 är klara.

Längtar efter riktiga cykelbyxor med stjärtkuddar, tänker inhandla det nästa vecka när jag ska till Ullared.

...Nilla...

Hjärnstark

(null)

Nu fick jag till en bild också, bra va?

Fick via Facebook tips om den här forskningen i föreläsningsform på youtube. Om du är intresserad sök bara på Hjärnstark. 

Alla fördelar med att konditionsträna.... det finns liksom ingen ände på det. Jag tränarverkligen inte för att bli smalare eller få snygga ben för vad ska jag använda snygga ben till 😳. Nä jag tränar för att jag gillar att höja prestationen och att tävla med mig själv och för att må bra. Att det också är bra för mitt hjärta är motiverande och nu att hjärnan blir stark är ännu ett plus. 

Det finns nog inget som är så tillfredställande som att gå ut från spinningsalen med svetten droppande, kläderna är blöta och ändå ett leende på läpparna. Sitter här och längtar efter ett pass.

...Nilla...

Spinna bara en timme

Eftersom jag satt på tåget igår när det var spinningtid bokade jag in mig på ett "vanligt" spinningpass som var 60 minuter. Tänkte, lite kaxigt, att eftersom det är 30 minuter kortare än vad jag kört de sista gångerna är det bara att ösa på från start. Ja, tjena alltså, skitjobbigt.

Men det är historia nu och nu känns det bra, gjorde av med 265 kalorier enligt mätaren på cykeln.

...Nilla...

Hm, nu blir det svårt

Bloggappen har ändrats så nu kommer det se ännu mera ostrukturerat ut påina inlägg.

Gör ett försök iallafall.

Jag har precis landat hemma i soffan efter en helg i Malmö hos Madde och Ines. Niklas var på en tripp till Berlin och Madde tyckte att jag kunde vara där och hjälpa henne och det gör jag gärna.

Vi pratade om träning och jag berättade att jag kör mina 90 minuters spinningpass. Madde berättade då om den forskning som finns om hur hjärnan påverkas av att köra dessa lite hårdare konditionspass, hon tog sedan fram en bok som hon hade i ämnet. 

Började läsa den och den är jätteintressant och jag blir ännu mera motiverad till att träna för vinsterna är så många.

Nu ska vi se om jag kan publicera inlägget. Att få med en bild går inte.

...Nilla...


Två veckor av 24

Jag hänger i och nu måste jag hoppa söndagspasset.


Åker till Malmö i morgon, till Madde och Ines och jag kommer att sitta på tåget när söndagspasset är. Sedan kommer jag inte kunna på onsdagspasset heller nästa vecka eftersom jag då är på en fest som kommunen anordnar. Ska försöka få in ett vanligt spinningpass någon annan dag.

Gårdagens pass var svinjobbigt och tror att det berodde på att jag fick stressa inomhus klä om och kasta mig upp på spinningcykeln efter att jag suttit otåligt i bilkö. Kaloriförbrukningen blev 437, tre mindre än söndagens pass 😳.

...Nilla... 


Tre timmar spinning=ont i rumpan

Första veckan av 24 är gjord, bara 23 veckor kvar.


Två 90 minuters pass blir tre timmar i veckan, det är mycket egentligen. Nu kommer det veckor när jag inte kan delta på båda passen men då ska jag försöka få in något annat spinningpass.

Ser fram mot onsdagspasset och jag skaförsöka hålla koll på kalorimängden som visaren står på när passet är klargör att ha något mått att förbättra. Idag stod det 440.

...Nilla...


Jobba upp konditionen till max

I helgen som var provade jag att jogga, gick ganska bra men haft lite obehag i foten efter. Inte direkt ont och troligen blev det lite för mycket.


Men nu fick jag för mig att hoppa på en ny utmaning för att maxa konditionen. Giro 4 är cykelpass som håller på i 24 veckor och bygger på att höja prestationen i fyra intervaller. Varje intervall är sex veckor  och det finns två pass i veckan och passen är 90 minuter.

Körde första passet idag och det gick riktigt bra. Sista 15 minuterna var rejält jobbiga men värken i rumpan var nog värst. 

Under hela passet finns det en tavla som visar var i passet vi är och vid varje utmaning en klocka som tickar ner. På cykeln finns det en mätare som instruktören talar om vad den ska visa för att få ut det bästa av träningen.

Vi får se hur det går och hurlångt jag hänger med. Kul är det i alla fall.

...Nilla...


RSS 2.0