Hård träning gäller :)

 
I förra veckan träffade jag sjukgymnasten igen och fick ett träningsprogram för benen. Det gäller att bygga upp musklerna för att så snabbt som möjligt kunna börja jogga igen. Måste bara få tiden att räcka till för träning, har en massa andra åtagande också men tre gånger i veckan måste jag få till.
 
I augusti har vi ännu en tripp till Lofoten bokad och då hoppas jag kunna klättra upp på en topp som kallas Djävulsporten och kanske några andra toppar. Jag har bokat fyra nätter på Lofoten, en natt i Skellefteå och en natt i Abisko på vägen dit. på hemresan har vi ännu inte bokat något men tänker oss en natt någonstans. Förra sommaren åkte vi hem i ett sträck förutom två timmar som vi sov i bilen efter att jag nästan körde av vägen för att jag somnade, det vill vi inte göra om.
 
I helgen som var gjorde vi en tripp till Malmö för att fira Ines som idag fyller tre år. Vi hade med en balanscykel i födelsedagspresent som gjorde succe. 
 
Vi bodde på hotell och det är väldigt skönt att bara ligga och lata sig på rummet efter att vi intaget hotellfrukost, här hemma har jag oftast dåligt samvete för att jag inte gör någon nytta om jag ligger. Ska bo på hotell i Göteborg nästa vecka men då är det jobbrelaterat och det blir inte mycket vila.
 
...Nilla..

Slut på påsken

Igår joggade jag cirka 30 meter.


Igår hade Maken väldigt ont i ryggen och vi tog det lugnt hela dagen, ja förutom de träningspass jag ska göra för foten. 

Vi var ute och gick runt kvarteret och jag provade då att jogga lite lätt, det kändes bra men vågade inte mera än 30 meter och väldigt långsamt. Tänkte prata med sjukgymnasten om det.

Har även yogat i fyra dagar och de sista två dagarna har jag tagit ett lite svårare pass.....går lite sådär. Tror nästan jag ska slå knut på mig själv.

Efter all påskmat blev jag väldigt sugen på morotsbiffar, lite nyttigare och bättre.

...Nilla...


Nu är jag lite på gång

Skriv inläggstext 

Påsktårta


Hos sjukgymnasten fick jag träning för foten som ska göras tre gånger per dag...minst: tåhävningar, hälgång, utfall och balans på ett ben med lätt böjda ben. Det går bra och det är bara en dagar inte gjort det tre gånger, det var igår och då hade vi haft gäster och jag var inte helt klar i knoppen vid kvällens slut. 

Att stå på ena foten på en ihopvikt handduk med knät lite böjt och balansera i trettio sekunder har varit svårast, men nu efter fyra dagar klarar jag det. Har även tagit tag i yogan och det hjälper till med utvecklingen.

Men längtar efter att få komma ut och jogga och hoppas att sjukgymnasten kan hjälpa mig med att kunna göra det till sommaren. 

Det är dåligt med motionspass som passar mina tider på gymmet och det vore mycket bättre att bara snöra på sig skorna och kunna ge sig ut.

Ska tillbaka till sjukgymnasten på onsdag och få nya instruktioner.

...Nilla...


Ta tag i det nu då!

 Har svårt att komma igång ordentligt med träningen, längtar efter att få ta en joggingtur men foten vill inte. Har haft mera ont nu och är ganska trött på det. Trodde i min enfall att sjukgymnast skulle höra av sig men icke. Går så sakteliga upp i vikt också.
 
MEN
Vem kan göra något åt saken om inte jag själv???
 
Bestämde mig för att ta kontakt med Fysett som är ett gym som är kopplat till Landstinget (vet att det inte heter landstinget numera utan Region Öst). Idag ska jag träffa en Sjukgymnast och kolla upp hur det är med fotskrället. Tänker att jag sedan ska köpa ett 10-kort och träna där varvat med mitt andra gym :)
 
Ett annat problem är min allergi som gör att ögonen rinner och kliar, nästan rinner, huvudet värker. Tog tag i det problemmet också och ringde vårdcentralen, väntar nu på samtal från dem.
 
Tar tag i livet nu :)
 
...Nilla...

Aruba 2017

 
Här är det nya som var med hem i väskan vid åretsresa :)
 
Aruba 2017 har varit precis lika underbart som tidigare gånger den skillnad som varit har väl varit att vädret var dåligt .... en dag, haha och den dagen tillbringade vi inne i Oranjestad.
 
Vi hyrde bil i två dagar och åkte runt utan något egentligt mål. Vi tänkte se om vi kunde hitta till det höga kullen som vi sett om på TV och tänkte se om vi kunde ta oss upp. Vi var lite tveksamma eftersom min fot varit lite tråkig, svullen och ond. Men ni vet envisheten går före mitt förstånd och naturligtvis skulle jag upp. Det var 600 trappsteg och jag tror det var 150 meter, Ramunderberget är runt 70 meter om någon vill jämnföra. Det var jättekul även om det var jobbigt och svettigt och foten hängde med, svårast för den var nedför men det gick det också.
 
 
 
 
Det var en fantastisk utsikt 
 
Vi var även över på norrsidan och kollade in havet och den naturliga bron som vågorna har gjort utan hjälp, vilken kraft.
 
Lite konstigt att nu vara hemma och tanken att vi inte skulle åka tillbaka är inte aktuell, jag har en plan men den håller jag för mig själv. Nackdelen är att allt har blivit väldigt mycket dyrare och jag tror att det lönar sig att ta allinklusive i fortsättningen. Vi har fått betala mellan 600 och 900 kronor varje kväll för middag.
 
Nu behöver jag ta tag i träning och pengasparning.
 
...Nilla...

Hur har ni det i Norden?

Skriv inläggstext 


Aruba
Sitter nu på uteplatsen och klockan är kvart i sex på morgonen, hemma är det lunchtid.

Vi har det  bra, verkligen väldigt bra. Solar, badar och dricker mest vatten men lite annat också.

Igår åkte vi runt i hyrbil som vi har i två dagar. Bara åkte runt utan mål från nord till syd. Stannade lite då och då, passade på att storhandla och fylla upp kylskåpet. 

Resan hit gick bra men min fot svullnade upp till det dubbla. Den verkar inte må så bra som jag tänkt mig av värmen, utan svullnar. Lite jobbigt att gå och i sanden blir det inte några långa promenader. 

Idag ska vi försöka hitta till Arubas högsta topp, men jag kan nog inte bestiga den kullen som det var tänkt men vill ändå åka dit och kolla, om vi hittar.

.

...Nilla...


150/150

Klarade det och jag har fem dagar till godo 💪


Jodå jag kom iväg till gymmet och körde sprint plus core, svettigt och jobbigt men skönt. Var superseg i kroppen innan men det släppte när jag var där.

Nu tänker jag inte luta mig tillbaka för att jag är i mål utan troligen blir det gymmet två gånger i veckan, behöver bli av med lite otålighet som finns inför resan.

I helgen blev en socka klar:



Nilla


149/150

Längtar och längtar


Bara en arbetsvecka kvar innan resan går till värmen. Ska bli väldigt skönt med värme och jag hoppas foten kommer må gott av det. Funderar på om jag får med yogamattan i resväskan, vill verkligen kunna yoga i värmen och tror det blir perfekt för fotleden.

Ska idag kolla över lite av packningen, prova bikinin och räkna underkläder. Ett varv till gymmet är planerat och om jag kommer iväg är jag sedan i mål med mina 150 pass 👍

Yogade igår som 149 passet

...Nilla...


148/150

Idag har jag namnsdag

Grattis till mig

Ett varv till gymmet och körde helt slut på mig, visste inte hur jag skulle ta mig från roddmaskinen när jag var klar, förbättrade mitt resultat på 1000 meter med två ynka sekunder, 5 minuter och 21 sekunder.


...Nilla...


147/150

Första paret


Ett yoga pass på förmiddagen och nu i kväll till gymmet för först cykel och sedan core, gymbesöket räknas som en träning.


Bara jag håller mig frisk kommer jag att lyckas 🤗

...Nilla...


145/150

Bara fem pass kvar.


Blivit en vana att ta ett yogapass på lördagsförmiddagen. Efter ungefär halva passet idag fick jag nästan ner hälen i stående foten men inte riktigt helt och inte speciellt avslappnat. Tänkte på igår att jag egentligen har lite ont hela tiden när jag går, men det är hanterbart. Ser fram mot att komma till värmen där jag tror det blir bättre.

Det är nu 14 dagar kvar till vår resa och jag har sedan vi bokade den gjort 145 träningspass och det var 300 dagar till avresa. Trodde när jag bröt foten att det aldrig skulle gå men nu ser det ut att funka med 150 pass, jäkligt bra jobbat av mig 👍.

Ska försöka få till ett nytt mål sedan men vet inte vad det blir ännu, ett mål är att komma igång med jogging igen och klara fem kilometer  i ett sträck igen men det måste få ta lite tid. Någon som har någon utmaning att dela med sig av?

...Nilla...


144/150

Efter en dag sittandes och lyssna på olika föredrag på chefsdag är det skönt att dra på sig träningskläderna och bara "kötta" på. Hittat på ett eget "pass" på crosstrainern som är ganska tungt. Efter det kör jag så hårt jag kan på roddmaskinen i 1000 meter, idag tog det 5 minuter och 23 sekunder. Rejält trött efter, sådär trött så kroppen skakar och det är vingligt att gå till omklädningsrummet. 


...Nilla...



143/150

18 dagar kvar till Aruba.


Nöjd med beslutet att hoppa militärträningen och i söndags var jag och körde ett sprintpass och ett corepass. Idag slank jag in på gymmet och körde ganska hårt på crosstrainer i30 minuter och sedan rodd i fem minuter, väldigt skönt.

Jag har haft det jobbigt med klåda i ögonen och varit helt röd runt ögonen, sett ut som om jag var helt försupen. Idag tänkte jag gå och köpa allergitabletter när mina kollegor sa att de hade fönstret öppet på kontoret för att luften annars blir för torr. Hm....jag har sedan haft en springa öppen på mitt fönster hela dagen och det har inte kliat alls i ögonen, får vänja mig vid att frysa lite och tänka på att ha en varm tröja att ta till.

...Nilla...


141/150 och tog ett beslut att backa

Varför göra saker som inte funkar?


I måndags var jag på ett pass i militärträning som inte ingick i fyraveckorscampen jag anmält mig till eftersom jag lovat att vara barnvakt när campen var. Var många övningar som inte funkar för foten som att hoppa, springa och ta i med underkroppen samtidigt ha kontroll. Tråkigt att hela tiden hitta andra  övningar och känna sig handikappad. 

På onsdagen när det var dags för nästa pass kände jag mig så omotiverad och bestämde mig för att hoppa passet. När jag sedan satt i bilen hem tänkte jag till och beslöt mig för att hoppa av helt och hållet. Träning ska vara roligt  och stärka självförtroendet, inte få mig att känna mig underlägsen.

Inneträningen på militärträningen känns dessutom trång och lokalerna är inte de fräschaste heller. Kan hända jag blir med i någon uteträning vartefter för den kändes mycket bättre.

Istället köpte jag ett nytt tidkort på gymmet och satsar nu på den träning jag klarar, spinning, core och walkingpass. Kan dessutom ta en stund på gymmet med det jag klarar.

Ska idag åka in och ta ett sprint (cykel) och corepass. Har nu i helgen tagit två yogapass som är bra för fotskrället.

Lägger ner tid på att sticka sockor, lite marigt att få till det men kul att se när det växer fram.


Om tre veckor blir det sol och vila på Aruba.


...Nilla...


139/150

Militärträning stavas med ett l 😳, att jag aldrig lär mig. Jag lär mig aldrig burpees heller och inte heller riktiga armhävningar. Usch jag är för gammal för det jag håller på med.


...Nilla...


RSS 2.0