Mera sugen på vandringsresor.

Skriv inläggstext 


Det finns mycket som är vackert och sevärt i världen och varje tripp jag gör blir jag bara sugen på mer.

Hur som helst nu är vi hemma igen och sitter i varsin soffa och cillar.

I onsdags morse var Ingemar bra sliten efter turen vi hade gjort upp på Mannen dagen innan så efter frukost gick vi tillbaka till hotellet och han sov i cirka tre timmar, jag bloggade och sedan tittade på en serie på SVT-play.

Väckte honom när jag blev fika sugen och föreslog att vi skulle gå till Kringlan och ta en fika. Vädret var inte jättebra men det såg ut att klarna upp och vi bestämde oss för att åka ner till ett berg som låg på Grimsöja med vandringsled med 368 meter över havet, lätt 
till medelsvår. Vi kollade också upp att vädret skulle bli sämre dagen efter och bokade då om hemfärden till en dag tidigare och tänkte ta längre tid på oss hem.

Det här berget eller fjället, vet inte vad som är skillnaden, heter Hoven och var ett riktigt trevligt fjäll. Visserligen var det stundvis superbrant men vi kämpade på och det är bra fäste i våra nyinköpta vandringskängor. 

Turen upp tog lite över en timme och vi blev rejält svettiga men väl uppe behövs tröja på igen för det blir snabbt kallt.

Den här toppen är inte lika smal upptill och Ingemar klarar hela vägen upp utan höjdskräck. Men när jag vill sitta på en avsats får jag göra det själv.



Utsikten är helt underbar och det är väl värt sliten som det är för att komma upp.


Ja sedan är det bara att ge sig ner och det gäller att ta små steg och även här får jag ibland sitta på ändan och hasa mig ner.



Det är svårt att visa på bild hur brant det är. Det går heller inte visa hur fint det är. 


På torsdags morgonen gick vi upp tidigt för att åka till färjan och vara säkra på att få plats på den. Vädret var perfekt för en färjetur, ovädret skulle komma till lunch.

Jag åkte den här färjan för två år sedan och visste hur fint det var, turen går över till Skutvik och tar ungefär två och en halvtimme.


När vi kommer till fastlandet börjar det snart att regna men naturen är ändå fantastisk. Bara lite svårt få några bra bilder genom bilrutan.


Vi kommer fram till Arjeplog och Hornavan sen eftermiddag. Vi tar en promenad för att få sträcka på oss och för att min stegräknare ska få sin dagliga dos. 



Synd att det är så långt hit för det här stället skulle jag gärna åka tillbaka till och stanna några dagar. Det fanns en del vandringsleder som jag gärna skulle kunna utforska.


Hotellet hade badtunna ute, gym och spa. Väldigt fina rum och restaurangen hade fin utsikt över sjön. Jag åt lättrökt röding med palsternackspuré som var himmelsk god.

Fredag morgon var det dags att sätta sig i bilen igen och vi kände oss pigga och bestämde oss för att köra de cirka 110 milen hem. 

Kom hem vid halv elva tiden på kvällen och då var vi riktigt slitna och stela i kropparna. 

...Nilla...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0