Fisksoppa nästan för god

(null)

Efter att hela helgen haft loppis öppen för sista gången den här säsongen var jag sugen på fisksoppa. Det märks att det går mot höst för inne i kvarnen är det nu kallt, visserligen lite bättre idag än igår då jag frös hela dagen. 
Soppan blev onödigt god och vi toppade med vitlökssås gjord på creme fraiche, dill och räkor.
Ingredienser till soppan:
En påse salladslök
2 morötter
Ett paket fryst grön sparris ( använde bara knopparna)
Smör
En flaska vitt matlagningsvin (33 cl)
4 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 msk hummerfond
5 dl vispgrädde
Cayennepeppar
400 gram lax
400 gram torsk
Salt 
1 dl mjukost (använde en som var smaksatt med vitlök och örter)
1/2 pressad citron
En knippe dill
Cirka 10 små tomater ( romantica funkar bra)

Skär salladslöken i bitar, skala morötterna och skär i slantar, skär bort det mesta av sparrisens stam. Fräs det i smör några minuter. Häll i vatten, vinet, hummerfond, buljongtärningarna och grädden och låt det koka i cirka fem minuter, smaka av med cayennepeppar efter smak. Skär torsken och laxen i soppstora bitar och lägg dem i grytan, rör ner mjukosten och låt det puttra fem minuter till. Pressa i saften från en halv citron. Klipp i en knippe dill
Klart!
(null)

Längtar till lunchen i morgon då jag har soppan med mig.
...Nilla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0