Min dag

Firat Jespers 18 årsdag med släkt.

Hade tänkt att gå upp tidigt för att baka men glömde köpa jäst. Men bröd finns väll alltid att köppa. Tog en  kaffe och började sedan röja, plocka ur diskmaskinen, hänga in kläder, plocka upp skor, dammsuga huset, svetten rinner.

Diskuterar med Ingemar hur vi ska sitta eftersom vi blir cirka 20 personer, ute eller inne. Kommer fram till att vi sätter upp ett partytält så att de gamla får skugga och att resten får sitta i solen. Åker och handlar dricka, bröd, glass m.m.

Hem och sjunger för Jesper, ger presenter. Ut i köket, hackar lök, sköljer sallad och skär, skär paprika, tomater,avokado, sparris, kyckling, bacon, annans, sköljer böner, hackar ägg, öppnar burkar, skalar, hackar. Klockan går, ute håller Jesper och Ingemar på med tält och bär bord och stolar. Klockan går, salladen färdig för 20 pers cirka klockan tolv. Letar dukar, tar fram service, bestik, glas m.m.

Ner i duschen, upp igen, blåsa håret, snabb sminkning på med klänning. Ut i köket rör ihop dressing, skär bröd, folk börjar ramla in. Ut och hälsa, in kolla: är allt okey?

Dags att äta, håller hela tiden en koll på om det ser okey ut, är det någon som behöver något mera. Ingemar räknar över och kommer fram till att det är 22 personer, hoppsan så mycket platser har vi inte, skickar ner honom i källaren efter ett bord till, fram med en ny duk. Kollar över bordplaceringen och kommer fram till att vad som saknas är en stol, bromsar Ingemar när han kommer med bordet: Det behövs inte.

En dotter ber mig fota alla vid bordet, alla ska vara med på samma bild ......svårt få med mig själv..........in kollar hur det ser ut med mat, ut igen tar nya kort med nästa kamera. In igen, andas, fyller upp det sista av sallden, laddar kaffebryggen, saknar bestik till mig själv, hittar en gaffel, tar lite mat. Sätter mig ner........
 
In duka bort, diskmaskinen går redan med det om jag använt på förmddagen, har visst satt på den också någon gång. Fram med glass, bär, maränger med mera. Ber Jesper duka fram kaffekoppar, värmer te-vatten. Serverar kaffe, hoppsan det räckte bara till en halvkopp till den sista, sätter på mera.

Folket trappar av och nu är bara disken och en jävla oreda kvar.........

Hur som helst , nu ser hemmet ut som vanligt och jg har kommit till Nyköping.

Om jag är trött?

NJa, snarare utmattad och det värker ikroppen. Dessutom har jag inte hunnit JOGGA

Nilla

Kommentarer
Postat av: Veronica

Och ändå håller du alltid humöret uppe! Du är för underbar min goa moster!!

Tack för mat och fika! MYCKET smarrigt!

Hoppas även födelsedagsbarnet blev nöjd med sin dag!



Och du, Hälsa Igge när du snackar med honom nästa gång, hann aldrig säga hej då hoppas han är okej!

Kram

2009-08-09 @ 21:48:05
URL: http://veronicalundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0