Ny Ipad

Igår hände det en dyr olycka. Jag tappade min Ipad när jag skulle lägga den på laddningshyllan och laddaren bröts av inne i laddhålet. Helt omöjligt att få ut den och vi var i stan och frågade på flera ställen om de kunde göra något åt det. Det ända är att lämna in den men det är inte säkert att det går ändå. Jag bestämde mig för en ny IPad och tänker ändå lämna in den gamla och se om det går att laga den och sedan ha den i reserv.

Vi var och firade Axel i går som fyllde 12 år. Vi hade köpt sex par strumpor och ett presentkort till honom, han blir alltid glad för strumpor.
Här kommer ett gäng med bilder från Mainau:

Det blommar inte fullt ut ännu men tänk att åka dit i juni men då har rododendron blommat över.

Mainau

Sista dagen på min resa är av lugnare tempo och vädret känns inte vara med oss påsamma vis längre. Det regnar på morgonen när jag äter frukost men prognosen visar att det kommer vara uppehåll när vi är på dagens utflykt blomsterö Mainau. Mainau är en ö på 45 hektar i Bodensjön som Lennart Bernadotte ärvde och fixade till en turistattraktion

Efter frukost tar jag en liten promenad i Konstanz och går in på CIA klädbutik, ser massor av klänningar som jag kan tänka mig men det finns ingen plats i resväskan.

Vid klockan 10 checkar vi ut och bussen tar oss till Mainau, det tar15 minuter. Vi går tillsammans till början och vår  guid Åsa berättar massor om alla växter. Vi går in i fjärilshuset och här vimlar det av fjärilar, en del av dem är stora som småfåglar, jättekul. Det är svårt att fånga dem på bild tyvärr och när de sätter sig ner slår de ihop vingarna.
Efter fjärilshuset skingras vi för att gå själva och min nyvunna väninna från Linköping Monica och jag hänger ihop. Vi är ganska lika och gör allt enkelt för varandra på något sätt, vi trivs jätte bra tillsammans.
Det är lite kallt och blåsigt idag men vi får vara nöjda med att vi haft bra väder hela veckan och nu kommer regnet lagom till att Monica och jag sitter inne på en resturang och hinner dra bort till vi är färdiga.

Får lägga bilder separat i nästa inlägg för nu är det något som inte funkar 😳

Ännu en dag utan regn

(null)

Måndagens vandring sker i Schweiz och vi åker buss från Konstanz till Appenzell. Vandringens första del går genom bokskog och vackert kuperat och grönt landskap. Vi kommer fram till ett kloster där det bor idag sju nunnor, vi ser ingen av dem. Vi klostret möter bussen upp för de som inte vill utmana sig och följa med på resterande del.
Vandringen innehåller en tuff del där vi ska ner i en ravin och det gäller att sätta fötterna rätt. Men när vi kommer ner får vi belöningen.

Sedan börjar en tuff vandring uppåt, svettigt och ansträngande men det funkar. Vi ska till en by som heter Stein och där finns Appenzells ysteri. En runda för att få veta hur tillverkningen går till och lite provsmakning. Lunch på det i form av ostsoppa.

Dags att åka tillbaka till Konstanz för en lång välbehövlig dusch.
Gruppen träffas igen klockan 18 och vi går till ett bryggeri och provar riktig tysk öl efter att ha sett tillverkningen. Middag på bryggeriet  och sedan är det lätt att somna när vi är tillbaka på hotellet.

Över stock och sten

Söndagen checkar vi ut från hotellet i Sibratsgfäll och åker med bussen till Dornbirn som ligger vid Bodensjön. Vi ska upp på ett berg som heter Karren och genomföra vår vandring. Vädret är lite disigt men det är ändå ganska varmt.
 Linbanan tar oss upp till vandringsleden och sedan börjar vi traska. Det är väldigt kuperat med upp och ner och sedan kommer vi till en del där det är smal stig med rötter och stenar, här får jag jobba på med att hålla balans och kliva uppför, riktigt tufft.

Väl uppe förbi vår belöning i form av picknick som vi äter på en stor äng högt upp på Karren. Några av damerna är oroliga för nedfarten och det går att åka bil upp så vår reseledare Åsa ringar och fixar det åt dem.

Vi som inte åker buss vänder nedåt igen. Normalt går man runt den översta kullen på berget men det är avstängt för att det ligger fortfarande snö där så vi får vandra samma väg tillbaka och det går bättre än jag tänkt mig. Jag känner dockan lite att luften är lite tunnare och det är lätt att bli andfådd.
Vi åker linbanan ner till vår väntande buss och vi lämnar Österrike och åker mot Tyska Konstanz där vi ska bo de två sista nätterna. På kvällen är jag och kvinnan från Linköping ute och äter tillsammans med de norska damerna. Jag har tidigare lärt dem dricka Aperol Spritz och den här kvällen får de tipset om Kaffe Karlsson.

(null)

Skönt att komma i säng efter ännu en späckad dag.
...Nilla...

Dagarna går lite för fort

(null)

Direkt efter frukost gav vi oss iväg för lördagens vandring som ska bli cirka 8,5 kilometer och vi ska till Schönenbach och strövar över Iferswiesalpe. Lätt vandring men det är en del uppför så vi får igång pulsen. Genom skogen och förbi flera vattenfall, ni kan inte fatta hur fint det är.

Framme i Schönenbach äter vi lunch i en hutte och det serveras Käsespätzle som är Österrikes svar på pasta, den serveras med massor av smält ost och rostad lök, mycket gott och hungern kryddade det ännu mera. Narvi ätit hämtade bussen upp oss och vi åkte till Schwartzenburg för att gå på konditori. Vi fick välja mellan olika bakverk och riktigt gott kaffe.

Efter fikat var vi och inhandlade morgondagens picknick för att sedan bege oss med bussen tillbaka till hotellet.

På vägen till hotellet stannade vi vid två olika kyrkor och en av dem hade ett gammalt olivträd inne. Den andra kyrkan hade en målning av någon känd kyrkomålare som busat till målningen med att måla Churchill tillsammans med Djävulen där Churchill har en röd peruk. Tyvärr var det svårt att få någon bild av den målningen eftersom den var i taket.
(null)

Utanför kyrkan fanns en staty till minne av de unga män som omkom i andra världskriget.

När vi kom till hotellet rullade jag ut yogamattan och tog ett pass för att få bort lite av stumheten i vaderna. Nu väntar en middag ihop med gruppen och sedan en god natts sömn igen.
...Nilla...

Snö, sol och spända vadmuskeln

Mina vader är som stockar efter all nedförsvandring. Många i gruppen har stavar som de håller mot med för att underlätta, det kanske vore något att satsa på i framtiden.

Planeringen för den här dagen var att vi skulle vandra runt en sjö, Lunerseemen den vandringsleden är täck av snö och det går inte att gå där. Men vår reseledare har planerat en annan vandring.
Efter frukost får vichecka ut från hotellet och lämna väskorna i receptionen, bussen kommer senare att hämta dem. Vi vandrar uppåt och vaderna, lite ansträngande men det går bra.
(null)

Det är lika vackert idag och vädret är verkligen på vår sida. Utsikten är det verkligen inget fel på. Efter att ha vandrat en stund uppåt och med små korta stopp tar leden oss ner igen i dalen och vi fortsätter upp på andra sidan av dalen. Vi kommer till ett vattenfall som är magiskt, det gör sig inte så bra på bild.

Vi blir upphämtade med bussen som tar oss till linbanan för vi ska ändå åka upp till sjön som ligger på 1980 meter över havet. Här uppe ligger snön tjock och det är is på sjön, vilket är ovanligt vid den här tiden på året. Det brukar finnas is på topparna men det brukar vara framkomligt på leden. Men det gör oss inget för vi har gått mycket idag ändå och vi sätter oss i solen och får sedan lunch på resturangen som finns där. En mycket god Gulashsoppa.

Vi tar linbanan ner till bussen och åker vidare genom Grosses Wallertal med en skiftande flora.
Vi besöker Gerbruder Bentley som är schnapstillverkare och även biodlare. Här får vi prova olika schnaps och även handla.

Vi åker vidare till slutmålet för dagen som är Sibratsgfäll och checkar in.
Efter en dusch äter gruppen middag på hotellet. Det är en kvinna från Linköping som också åker ensam och vi har funnit varandra. Det är ett härligt gäng med norska damer, sex stycken, som bjuder in oss till deras balkong efter middagen och vi pratar och skrattar. Jag har inte långtråkigt alls och känner mig inte ensamkommande någon skulle vara orolig för det.

Kan inte vara bättre

Vilken dag jag hade igår, det här kan jag gärna göra om.
Vi åt frukost vid halv åtta och sedan kom bussen och hämtade oss för att köra oss över gränsen till Liechtenstein. Vi stannar vid en livsmedelsbutik och vår reseledare inhandlar vår picknicklunch.
Vädret är perfekt och när vi kommit fram är det bara att börja traska. Det är väldigt vackert och vi går i lagom takt. Vi ser floden Rhen som är en naturlig gräns mot Schweiz.

Det är ganska mycket uppför i början och vi får upp värmen.
(null)

När vi gått en timme ungefär dukar vi upp vår picknick och sätter oss och äter medans solen värmer.

Vi dricker vin till maten och får tips om att doppa mandelskorpor i rödvin, oj så gott.
Efter vår lunch vandrar vi neråt mot huvudstaden Vaduz i Liechtenstein. Färden går på en stig som slingrar sig genom lövskog.
(null)

Vi passerar slottet där fursten bor med sin familj innan vi är framme i staden. I staden får vi en stämpel i våra pass. Sätter oss sedan och tar en Aperol och njuter en stund.

Bussen väntar troget på oss och tar oss en liten kort bit till furstens vingård, Hofkellerei. Vi blir mötta med varsitt glas bubbel och får samma information om vintillverkning.

De har dukat upp åt oss med oliver, ost och salta kringlor inför en vinprovning av fyra olika viner.
(null)

Lyxigt och väldigt gott. Jag tyckte ett rött vin var godast och köpte en flaska som var dyrare än jag brukar köpa, straxt över 200 konor.
Nu tillbaka till hotellet för att duscha och göra sig iordning för middag. Middagarna här består av först en liten sallad eller någon annan liten förrätt, efter det en soppa med bröd och sedan varmrätten. Efterrätt och dessutom en liten ost buffé serveras också. Proppmätt.

Brand i Brandnertal i Österrike

Checkat in på ett utmärkt hotell med vacker utsikt. Vi landade i Zürich straxt före tio på förmiddagen och åkte sedan buss över till Österrike där vi stannade och åt lunch. Vid lunchstället hittade jag en liten damm där det kokade av grodor eller paddor, kul.

Allt har klaffat precis och jag känner mig lugn och trygg.

När vi var framme här i Brand togjag en liten paus på rummet men gick sedan ut på en liten tur för att få sträcka ut benen och få andas alpluft. Vädret är lite mulet men ändå okey mot vad prognosen visat.

Rullade sedan ut yogamattan och körde ett halvtimmes pass inför morgondagens vandring.
Slänger in lite bilder:

Nu ska jag gå och ta en drink i baren innan middagen.

Vandringsresa

Inte funnits lust till att skriva nu på ett tag men nu tänker jag ta tag i det och dokumentera det jag nu kommer vara med om.

Nu sitter jag på ett hotell nära Arlanda och klockan är halv fem på morgonen, har ätit frukost och ska bara göra ett toabesök, borsta tänderna och sedan slå igen resväskan. Tjugo över fem går transfer till terminalen och jag jag checkar in på flygning till Zürich. I Zürich möter jag upp en grupp med en reseledare och vi ska åka buss till Brand i Österrike.
En veckas vandring i Alplanskap, tre olika hotell och platser, spännande va?