Mot 2010

Sitter nu och är nostalgisk och tittar tillbaka på året som gått.

Min första resa gick till Kanarieöarna tillsammans med mamma, pappa och syrran. Vi var där och firade mammas
75 årsdag. En vecka som var tänkt innehålla massor av sol. Tyvärr var inte vädret det bästa men tror att det nog var soligt ungefär halva tiden. Vi bodde på ett lägenhetshotell som heter Norcopia, fina lägenheter.



I mitten av Mars åkte jag med jobbet till Holland, var på studiebesök på äldrebeonde och lärde mig massor om hur de jobbar där i äldrevården.

I april hade jag en vecka semester då jag åkte några dagar till Madde i Malmö. Alltid skönt att vara där även om det vid den här tiden var en del fokus på mamma som var på sjukhus. Jag hade börjat förstå att hon inte hade så lång tid kvar i livet.

I slutet av Maj åkte jag på en dagskryssning med ett gäng som tidigare varit min personal. Vi åkte tur och retur till Åland. Startade med buss från Nyköping tidigt på morgonen och var sedan tillbaka på kvällen. En helt otroligt trevlig, rolig och avslappnad dag. En del på grund av att jag startade med en öl och jäger redan efter frukost men också för att det är så trivsamma männinskor. Undrar lite: SKA VI ÅKA IGEN? När?



I juni blev Madde färdig som sjuksköterska och jag, syrran, mamma och pappa var hos henne i Malmö. Det här blev mammas sista längre resa. Men hon var så stolt över Madde och det var så roligt att hon kunde delta.



Madde och jag utanför kyrkan

Under semestern i juli åkte Igge och jag på kryssning som startade i Stockholm och gick över till Tallin. I Tallin strövade vi runt och var naturligtvis på Hansa-krogen och drack Honungöl, älskar den ölen och måste dit i sommar igen. Där blev jag bestulen på en plånbok men vi får hoppas att det var någon som behövde den.

Nästa dag var vi i vackra St Petersburg. Jätte fina byggnader men vi såg även kontrasterna.



På båten åt vi gott, badade i poolerna, jag var på gymmet och vi var på underhållning. Mycket trevlig resa på fyra nätter. I hytten lyfte jag på telefonen och bad om et glas vin och vips.....

Senare delen av semetern var jag tillbaka hos Madde i Malmö. Madde och jag hade en dag som vi var vid Nimis, Höganäs osv. Eftersom Madde jobbade mesta delen när jag var där cyklade jag själv runt. Det var jätte härligt. Var vid havet, gick och shoppade, lugnt och fridfullt. Måste snart dit igen.



I augusti blev min minsting 18 år och jag har inga omyndiga barn.


Jesper

I september åkte jag med Inga-Lill och Ingegärd till Bratislava. Vi visste inte mycket om staden men vi ville bara åka bort tillsammans och se något vi inte sett, dricka vin och shoppa lite som vi brukar en gång per år. Bratislava blev en riktig överraskning. En så trevlig och mysig stad, dessutom billigt. Jag köpte en kappa för 400 kr och två BH för 40 kronor styck. En starköl kostade 10 kronor så det blev några som slank ner.



I oktober fyllde jag 48 år och då var sista gången mamma var i mitt hem. Trots sin allt mer vätskefyllda kropp var hon och pappa med. Hon hade skickat efter en mysdräkt åt mig i födelsedagspresent. Här är en tokig bild från kvällen:



Nu hade jag förstått varför jag ständigt hade huvudvärk och var på en klinik i stockholm och kollade om de kunde hjälpa mig med ögonlocken som hängde. Vi bokade in en operation till två veckor senare. Veronca lovade att följa med.

På operationsdagen ringer pappa och säger att mamma nu vill till sjukhuset för att hon inte mår bra. När mamma själv säger att hon inte mår bra då vet man att det är dåligt. Hon läggs nu för att de ska börja behandling för att driva ut vätskan.

Jag operar mina ögon med ett gott resultat... ja ni ser själva hur snygg jag blev:


Allting gick jättebra och vi kunde efter cirka en timme åka hemåt.

På Farsdag lämnade mamma oss i stor sorg och saknad. Hon drog sitt sista andetag på intesivvårdavdelning medans pappa höll henne i handen och min syster Kinna och jag vid sängen. Bara så glad att vi var hos henne.

Vi hade sedan begravning på Astridsdagen den 27 november. En så fin begravning med Sally (syrrans dotter) som började akten med att sjunga Gabriellas sång. Så otroligt starkt. Mycket vackra blommor och både tårar och skratt.


Saknar dig mamma!

Den 28 november fyllde Veronica (även detta syrrans dotter) 30 år och vi var dit bjudna på lunch. När vi ramlar in står präst och brudpar där............Hon lurade oss alla.



Bra gjort, nu slipper Putte höra det tjatet på din blogg eller på facebook.

Nu har julen gott och vi inväntar ett nytt år. Undrar vad det ska bli för resor med mera. Har bara lite inbokat men 2010 är långt.

Gott Nytt år ni som orkar läsa min blogg.

Lämna gärna ett gott nytt år tillbaka på kommentarer

Nilla






Kommentarer
Postat av: Anonym

Gott nytt år och lycka till med nya jobbet kram anna på bommen

2009-12-31 @ 22:28:01
Postat av: Sally

Gott nytt år! Jag ser framemot det här året och jag har bamsestora förväntningar och förhoppningar. Hälsa alla där hemma, saknar dig, Nilla. Puss&kram

2010-01-01 @ 17:33:50
URL: http://sallykalered.blogg.se/
Postat av: Veronica

Vet inte varför men detta inlägg berörde mej i hjärtat! Gråter till och med en liten skvätt... Men så är jag trött och bakis oxå...



Jag älskar dej otroligt mycket!

GOTT NYTT 2010!



Kraaaaaaaaaam Veronica

2010-01-01 @ 20:24:57
URL: http://veronicalundin.blogg.se/
Postat av: vickan

Gott nytt till dig!

Tack!!

Visst är det häftigt att det nya året ligger framför oss som ett oskrivet blad!

Du får gärna vara med och fylla mitt även i fortsättningen!

Varm kram

2010-01-03 @ 20:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0