Reseskildring Bratislava

Bratislava hoppas vi ses igen.

I torsdags lyfte vi en halvtimme försenat mot Bratislava, Slovakien. Planet var inte helt fullt men bra nära, många fortsätter mot Wien. Flygtiden blev 1 timme och 45 minuter så en varsin liten vinflaska hinns med.

När vi landat var det att buss från flygplatsen in till staden, biljetter inhandlas i infomationen med en förklarin om hur vi tar oss till hotellet. Först buss och sedan spårvagn en resa på knappt 30 minuter till en kostnat av sju kronor.


Av från spårvagnen och börja knalla, naturligvis åt fel håll men det kom vi på när vi gått ett kvarter och vi var nu lite sugna på näring av alla former. Därför satt vi oss på ett av de ställen som såg trevliga ut, vilket alla gjorde.

Svårt att veta vad man ska äta men vi bestämde oss för varsin bakad potatis men det kanske inte räcker så vi tog i två portioner vitlöksbröd också. Vänninorna tog vin och jag en mörk öl.


Inga-Lill


Ingegärd



När maten kom in fick vi vår första chock. Bakad potatis där var cirka tre gånger så mycket som hemma och de var i klyftor med gräddfilsås och bacon. Inga-Lill kommentar: "De tog död på min passsion för bakad potatis". Men det smakade riktigt bra bara lite mycket, tur att vi inte tog tre tallrikar vitlöksbröd.

Mätta och nöjda betalade vi 200 kronor för hela kalaset och då var det med både öl och vin.

Nu gick vi till hotellet som var lätt att hitta, ett stort höghus med 15 våningar. Vi fick vårt rum på plan nio. Inte det smakfullaste rum jag sett men helt okey och det var ju billigt. Här la vi oss nu och vilade benen fem minuter och sedan ut på lite rundvandring. Vi måste också hindla lite drickbart till rummet och började i en matbutik. En flaska rödvin 30 kronor och lite kex och choklad.

Så in i gamla staden som är en riktigt mysig turistfälla där jag kan gå i timmar och bara titta på husfasader och och statyer. Vi gick runt och tittade i småbutiker med varierande priser, mycket kristallglas som jag inte skulle vilja ha om jag så fick dem.....




Snart var vi törstiga och satt oss ner i en gränd och beställde öl. In kom det ölet som fick namnet av oss "sladdrig bastant" eller "bastant sladdertacka". Ölet var 12 % och mums. På det här stället var det lite dyrare, kostade hela 28 kronor flaskan.





Ni fortsatte vandringen och vi hittade en liten presentaffär där de hade de roligast prynadsaker och om det varit någon i min närhet som skulle gifta sig snart hade jag inhandlat ett brudpar på cykel. Här fanss så fina hängare till handukar m.m. Men faktiskt så handlade vi inget .


Nu hittade vi en ostbutik och när vi var i Paris förra året gnällde jag om att jag inte fick någon ost så här skulle det bli ost. Trötta vandrade vi nu tillbaka till hotellet, jag tog en pizza slice till en kostnad av tio kronor utanför hotellet. Inne på rummet korkade vi upp vinet och åt ost och kex. Ingegärd som var tröttast av oss undrade varför vi inte köpte två flaskor och sedan somnade hon sött.


Vid sjutiden vaknade jag och då var Ing-Lill färdig duschad. Upp ur sängen och in i duschen. Ner till frukostbuffen som var riktigt bra med äggröra, korvar, stekt ägg, kokt ägg, skinka, ost o.s.v. Dessutom en kakbuffe som vi inte var intresserad av vid denna tidiga morgonstund.

Nu väntade donau på oss, gick en promenad dit och sedan upp till en borg som låg på toppen av gamla staden

Tillbaka till hotellet och vilade en kort stund för att sedan ge sig ut på lite shopping. Jag inhandlade två BH:ar för 40 kronor styck, en vinterkappa för 300 kronor.

På kvällen var vi åter ute och jag intog en del öl,  jäger men alltså en jäger 25 kronor.
Kvällen var också så vacker med fasadlysningar, färgade fontäner m.m.

Vi somnade sött på kvällen och dagen efter bar det av tillbaka till Sverige. Flygresan var en hit för det var helt klart väder och jag såg ner över europa. Bara dåligt skyltat för jag fattade aldrig vad jag såg.

Mot vardagen, vilket är helt okey för mig.
kram
Nilla


Kommentarer
Postat av: Veronica

Vilken toppenresa! Billigt, gott o riktigt skönt verkar ni haft det!

Imorgon börjar allvaret!

Kram

2009-09-20 @ 14:13:49
URL: http://veronicalundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0