En resa i det blå!

Min kära vännina och kollega Inga-Lill fyllde jämt i oktober. Ingegärd och jag ville hitta på något roligt för henne. Vi har haft många ideér men till slut bestämde vi oss för en överraskningsresa till Malmö.

Inga-Lill har bara fått veta vilken helg hon ska bort och att packa nattdräkt, mössa vantar. Dessutom sa vi att hon skulle ha ordentligt med pengar med sig för det är väll alltid bra att ha. Instruktionen var att komma hem till min lilla lägenhet i Nyköping klockan 10 på fredag förmiddagen.

Där bjöd jag på kaffe och semla och sedan tog vi min bil till Hållet. På Hållet väntade vår assistent Susanne med sin bil som tog oss till tågstationen.

Vårt första tåg mot Norrköping var försenat och vi vart riktigt oroliga att vi inte skulle hinna med tåget till Malmö. När vi sedan kommer på tåget fick vi höra att Malmö tåget var försenat en timme, tur för oss.

Sent på eftermiddagen kom vi fram till Malmö tog en buss hem till Maddes lägenhet. Madde själv hade dragit till Göteborg.

Vi installerade oss snabbt och tog en taxi till Sankt Markus vinkällare. Om man är i Malmö måste man gå till Sankt Marcus. Vilken buffe de har och nästa gång jag är där ska jag börja med efterrättsbordet eftersom jag blir så mätt. Priset för den här buffen är 318 kronor och det är den värd.

Lördagen gjorde vi stan. Vi började med att ta buss till Turning Torso, där blåste det rejält och vi tog straxt bussen tillbaka, var inne på ett galleri medan vi väntade på busen.



Nu bar det av till Moderna Museét. Inga Lill ville träffa en speciel get som vi döpte till Gullspira eftersom vi kände oss som "Barnen från frosmofjället" i vinterkylan.


 
Andra konstföremål om jag smygfotade:




Efter vår kulterella stund var det shoppingdags och vi letade reda på en speciell affär som Inga-Lill ville till, vi hade sett från bussfönstren att de hade REA. Mot Rabalder som affären heter och möttes där av följande skylt:



Undrar över hur de fick upp lappen.

I Malmö finns det många fontäner med skulpturer och dessa används tydligen som isskulpturer på vintern:



Coolt och kallt




Lördag kväll var vi i Maddes lägenhet och åt varma mackor drack vin och bara slappade.
Söndag morgon var det dags för återfärd och vi fick gå upp tidigt och sedan åka upp genom ett vintervitt land.

Gillar Malmö och längtar redan tillbaka men nästa gång jag åker hit ska det vara varmare, inga isskulpturer och en längre tur i hamnen.

....Nilla....


Kommentarer
Postat av: Veronica

Låter som du hade en betydligt härligare, lugnare, godare o mysigare resa än jag!

Puss

2010-02-01 @ 08:27:59
URL: http://veronicalundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0