När har man rätt att ha ett dåligt bemötande? SVAR: Aldrig

Skönt att var ledig och få undan en del som hänger över. Tyvärr är inte "returen" öppen idag för dit skulle jag behöva åka med en säck men jag kommer troligen vara en av de första där imorgon.

Ska ta och storstäda sovrummet så fort jag skrivit av mig vad jag varit med om på förmiddagen.

Jag har under en längre tid funderat och oroat mig lite för två små knutor som jag tagit plats på underbenet. De har suttit där i cirka tre år (tror jag) men på sista tiden har den ena börjat klia. Det har blivit ett litet sår som jag tror att jag kliat fram.

Egentligen tror jag inte att de är av någon farlig karraktär men man vet ju aldrig och media brukar påtala att det är viktigt att kolla upp hudförändringar.

Okey vi tar tag i saken och beställer en tid till vårdcentralen för ett möte med husdoktorn. Min önskan är att ta bort dem varese den är farliga eller inte.

På Vårdcentralen får jag först inte träffa min rätta läkaren utan en mycket trevlig mörkhyad läkare som förklarar för mig att han gör en provanställning. Han har lite problem med språket men är mycket noggrann med att få mig att förstå och att förstå själv. Han tittar på mitt ben och skriver lite, frågar och klämmer. Sedan får jag vänta på "att den rätte ska komma in".

"Den rätte" kommer in tittar säger att vi kanske ska göra en liten operation av den ena. Men vi hinner inte idag, säger han, vilket jag aldrig trott heller. Sedan ändrar han sig och säger: om inte du vill till sin provanställda kollega. Jo, jag kan göra det säger han. Nu undrar jag: varför bara den ena? De sitter cirka 15 cm från varandra.

"Den rätte" undrar varför jag vill ta bort den? Jag svarar att för att slippa komma tillbaka vid ett senare tillfälle med samma problem och för att "mota Olle i grinden".

"Den rätte" säger då att det inte är så smart för jag måste tänka på att jag inte kan bada nu under de närmaste veckorna och att det är sommar.

Nu fattar jag inget......Kan jag bada med det ena såret men inte om jag har två? Naturligtvis ifrågasätter jag och undrar: Vad är problemmet?

"Den rätte" säger att jag hade enbart tid till en bedömning på 15 minuter och att detta var en extra service. JÄVLA IDIOT tänker jag men naturligtvis håller jag mig lugn. Frågar lite spydigt om han kan tänka sig en extra service till och förlänga ett recept som han tidigare skrivit ut.

Den provanställda kollegan försöker hela tiden påtala att han tycker att vi tar båda och att det inte är något problem, "den rätte" lyssnar inte.

Beslut tas att det ska börja med den ena och se hur det går......

Inne i behandlingsrummet ger kollegan mig direkt bedövning vid båda knutorna och sätter igång. "Den rätte" som har så mycket att göra kommer ändå in och står och övervakar men försöker att smöra mig lite eftersom han nog förstått på mina blickar att han inte låg i "god vagga". Båda knutorna tas bort, smärtfritt och enkelt, snabbt och bra.

När jag är klar tar jag den operarade läkaren i hand och tackar men ger bara  "den rätte" en liten högdragen nick (moget av mig vaa?).

Tänkte när jag åkte hem att jag ska nog byta ut "den rätte" mot någon annan husläkare...Men då blir kanske någon annan blir drabbad som inte har förmågan att ifrågasätta. Samtidigt kanske jag en dag är så sjuk så att jag tappat min förmåga.

Hur skulle du göra?

...Nilla...



Kommentarer
Postat av: Ann & Kassia

Det där gjorde du bra Gunilla!

Ps! byt husläkare ;o)

Hoppas du får en skön sommarledighet! kram

2010-06-08 @ 23:43:02
Postat av: Veronica

Nä svaret är: aldrig! (helt rätt!)

Byt husläkare som sagt! =)

2010-06-09 @ 16:02:30
URL: http://veronicalundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0