Krakov 2010-10-21/2010-10-23




Två nätter i Krakov, kanske kontrasternas stad. Den övre bilden visar lite av skillnaden på byggnader, två av samma arketktur men den ena renoverad.

Vädret har varit strålande men kallt. Många kulturpoäng har tagits och en del god mat och dryck intages.



Första polska vodkan togs i form av en apritif på torsdagseftermiddagen.

När vi kom fram till staden och letade efter vårt bokade "hotell" blev vi smått förvirrade. Vi kom fram till adressen och det var en port utan någon skylt om något boende. Inne i porten fanns ett litet mathak med fullt av studenter som åt soppa. Jag visade bokningspapperen och det kom då en kille som visade oss en järngrind som han låste upp och vi fick gå en trappa upp. Där låste han upp en lägenhetsdörr och visade in oss. Vi fick bo i en tvårumslägenhet med pentry. Utsikten var inte den bästa: 


Men lägenheten var helt okey. Här är Inga-Lill och mitt rum:



Ingegärd fick ett eget rum:



Köket använde vi inte speciellt mera än att använda vinglasen.



Tro det eller ej men första kvällen sov vi före halv tio. Fredagen vaknade vi till blå himmel och nu var det dags att samla kulturpoängen.



Vi hade läst att slottet måste man se och vi tog en tur dit.



Slottsgården:


Efter dessa kulturpoäng tog vi en soppa till lunch i en källarresturang.



För att få se så mycket som möjligt tog vi en guidad tur. Vi ville se de riktiga judekvarteren och Ghetto.

Här ser vi det som finns kvar av de gamla judiska affärerna.



På det här torget delades judarna upp mellan de som kunde arbeta och de som var "odugliga".

Det jag tyckte var "häftigast" var muren runt kyrkogården där de gravar som nazisterna slagit sönder återanvändes till en mur.



Det här är vår guidbuss som vi åkte med i en och en halvtimme.



Om jag skulle åka tillbaka skulle jag ta en tur till koncentrationslägret och till saltgruvan. Kan någon förklara för mig varför det kallas "koncentrationsläger"?

Finns mycket prynadsföremål att köpa och jag tänkte först köpa en av dessa överbystade damer men viste inte var jag skulle sätta den.



Fredagseftermiddagen gick vi hem till vår paradvåning för att ta ett mellanmål.



Honungsvodka var tvunget att prövas på fredagkvällen. Lite för starkt för mig men jag skulle kunna vänja mig.


Lördag var det dags att lämna Krakov för att resa hem till Sverige.



Innan vi lämnade Krakov besökte vi Krakovs Galleri. En jättestor Galleria med massor av affärer. Vi gick enbart in i C&A men där shoppade jag loss.


Jacka cirka 500 kronor



Fleecetröja 100 kronor



Vet ni, jag har ingen resa planerad, jo i tanken men inte inbokad.

...Nilla...


Kommentarer
Postat av: Ted

Ett svar på din lilla fundering ang ordet "koncentrationsläger" kommer här:

Benämningen "koncentration" syftar på att personer koncentreras till en begränsad plats, i detta fall läger.

Svårare än så var det inte... ;-)

2010-10-25 @ 00:08:57
Postat av: Veronica

Härliga och roliga bilder! Snygg jacka! Skönt att ni verkar haft det bra!

Kan du inte bara tat lugnt och låta bli att resa lite...? Du far ju omkring som en galning? Hur får du råd till allt o hur orkar du? Är det inte jobbigt att resa så mkt? Eller är det bara när man har småbarn med sig man känner att det är lite jobbigt?!

Puss

2010-10-26 @ 07:33:16
URL: http://veronicalundin.blogg.se/
Postat av: Syster Yster

Ser ju helt okej ut jag förstår att du är lite sugen på att se saltgruvor och koncentationslägret, det skulle jag oxå vilja se. Men de storbystade damerna hade säkert fått plats hos mig, glömde du att du har en syster som gillar såna fula och lite udda saker. Nu får vi åka dit igen.

2010-10-27 @ 09:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0