Tre veckor semester

Inne på sista veckan semester och fast jag bara haft tre veckor så tycker jag att jag hunnit en hel del.
 
Förra veckan var det Skottland och England och nu har vi varit i Danmark och Tyskland.
 
Vi åkte i Söndags förmidddag ner genom Sverige till Malmö där vi checkade in på vårt favorit hotell Triangeln. Den här gången fick vi ett rum på 14:de våningen. 
 
Utsikt
 
 
 
(Bilderna blir inte så bra genom en tjock glasruta och de är tagna på morgonen.)
 
Vi knallade sedan ner på stan för att äta och målet var Elyseé en resturang jag var på sist jag var här men som Ingemar inte varit på.
 
Här äter man helst fondú (hur stavas det då?). Sist jag var här åt jag köttfondú men nu tog vi kyckling och fläskkött. Tyckter nog att kyckling blir godast. 
 
För 195 kronor äter man hur mycket man vill av en rejäl, jättefin salladsbuffé, vitlöksbröd, pomme, åtta olika såser och kött. 
 
 
Vi var så mätta och jag klarade knappt av att dricka upp vinet (ett glas). Vi gick sedan sakta tillbaka till hotellet låg i sängen och såg på TV. Verkligen älskar att ligga så och inte tänka på att gå och plocka iording någonstans som jag gör när vi är hemma.
 
Vi var tidigt nere till frukosten som också är något av den bästa. Så lugnt och skönt, väldigt lite folk men så är ju klockan bara straxt före sju.
 
Efter frukost checkar vi ut och sätter oss i bilen och åker över Öresundsbron ner genom Danmark, cirka 15 mil, till färjan över till tyska Puttgarden. 
 
 
 
Över i Tyskland var målet Burg där vi skulle till Calle för att inhandla dryckesvaror till Ingemars 50 årsfest.
 
Vi hade en vägbeskrivning som visade att det var 9 km till Burg från färjan och jag nollställde trippmätaren. Under den lilla trippen hann vi tappa fokus och pratade antagligen om något oviktigt och Hups där skulle vi ha svängt av........ Ganska typiskt för Ingemar och mig :)
 
Åkte cirka 1,5 halvmil innan vi hittade ett bra ställe att vända, men vi fick se lite mera av Tyskland :)
På Calle fanns allt av det vi tänkt men jag har varit på Pråmen tidigare och tycker nog att utbudet är bättre där, min upplevelse.
 
Packade bilen full och nu är det dags att vända hemåt. 
 
På färjan åt vi varsin räkmacka och handlade lite godis, när man åker tillbaka samma dag får passagerare 300 kronor (danska) att handla för eller växla in och få kontanter. Tur och retur med färjan gör då att det kostar straxt över 300 kronor. Till skillnad från Öresundsbron som kostar cirka 700 kronor.
 
 
Jag körde sedan genom Danmark och nu var jag trött så trött så att när vi kom till bron undrade Ingemar varför jag plötsligt släppte gasen..........???
 
Fram med godis och dricka och direkt efter bron bytte vi chafför!!
 
Vägen hem gick sedan bra och vi stannade och åt i Ljungby och sedan i ett hem, var hemma vid kvart i tio på kvällen.
 
Det va det......
 
...Nilla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0