Vill ha lugn och ro

Sov gott nu hörde jag och sedan igen mera.
 
Hade börjat drömma något när det var ett himla tjat kring mig, jag tyckte inte att något stämde och undrade vad de höll på med och om det verkligen var mig de pratade med. Kommer ihåg att jag tog mig över i en säng med hjälp och att en av sköterskerna studerade mig och ville ha ögonkontakt. Jag fnittrade till och sa att jag är med. 
 
Någon sa till mig att allt har gått jättebra och att operationen flytit på och inga konstigheter förekommit.
 
Rullas nu in på uppvaket och känner obehag av grimman i näsan. Men det värsta obehaget är ändå i halsen som är helt torr som en öken. Ber om att få något att dricka och blir matad me tre teskedar, vatten har aldrig varit så gott.
 
Pacemakersköterskan kommer in och rör lätt på mig och säger till mig att jag behöver inte artighetsprata. Frågar henne om mitt hjärta har skött sig och får bekräftat att det varit okey. Sedan slumrar jag.
 
Samtidigt som jag slumrar känner jag en stor glädje över att operationen blev av och att det nu var gjort. Tror jag ligger och ler lite. Men halsen är fortfarande aldeles förskräklig och jag får ofta be om vatten.
 
Tror att klockan var straxt över tio när jag kom till uppvaket och vid halv ett tiden började jag bli otålig för att Ingemar inte hört något från mig. Får då min telefon som har laddat ur sig...... De ger mig en patienttelefon och jag kan ringa upp. Ingemar är hos Jesper på Bråvikens Golfklubb och äter lunch. 
 
Ingemar berättade att han varit uppe på operation och suttit i väntrummet, varit otålig och orolig, men inte fått någon kontakt med någon. Han ville helst komma upp direkt men efter vad jag hört var att det var besökstid mellan 18-19.
 
Det var ett jäkla liv på uppvaket, en utlänsk familj som satt och pratade högljudt och hetsigt. Dessutom en massa slammer. Hör hur sköterskerna försöker få tyst på dem och skickar ut så det bara är en anhörig kvar. Hon sitter då och pratar i telefonen lika högljudt, gaaah håll käften! Hon blir åter igen tillsagd. Verkar liksom inte fatta. Tjatar om sjukresa för att ta sig hem. Sköterskan är mycket irriterad på henne.
 
Två syrror kommer och säger att det är dags för mig att sitta lite på sängkanten, de hjälper mig upp försiktigt och jag får värsta blodtrycksfallet och kraftigt illamående. Vips så sprutar de in illamåendestillande i mig så går det över.
 
Jag blir tillfrågad om jag behöver gå på toaletten men det tycker jag inte jag behöver. De mäter då utanpå min mage så att inte blåsan ska vara för full men jag har knappt en fjärdedel av vad som behövs för att de ska tappa mig på urin.
 
För att jag skulle vara säker på att jag fattat besökstiden rätt frågade jag om det var mellan 18 och 19 och de tittar frågande på mig. "Vi har ingen besökstid här" säger de vem har sagt det? Jo det har jag fattat. Nä men anhöriga får bara komma upp och hälsa inte vara kvar någon stund.
 
Oj, då kommer min man bli besviken och ska han åka två och en halv mil för att komma upp och säga hej?
Vi får se säger de, vi har ett rum som är för en person som vi placerar någon i och vi placerar den som bäst behöver det.
 
Brevid mig med en skärm mellan har nästa GBP-opererade kommit och hon ber om vatten, lider med henne och vill nästa skrika åt sköterskan att ge henne vatten för det är så hemskt.
 
Ringer till Ingemar och säger att han inte behöver komma eftersom anhöriga knappt är välkomna men han vill ändå komma. Jag ber honom då om öronproppar och munspray.
 
Vid halv femtiden kommer sköterskan och säger att hon har fixat "Vip-rummet" till mig och jag rullas in i ett ensamrum som är fullt med leksaker, barnböcker och Pocahontas på väggarna och en stor TV. Nu kan Ingemar få komma upp när han vill säger de och jag ringer hem.
 
Nu tycker de att det är dags att tömma blåsan och jag får traska upp jätteförsiktigt, illamåendet kommer tillbaka men jag kämpar på. Att få igång kisseriet är jätteknepigt men med ansträngning funkar det. Ser att urinen är grönblå och det har jag läst om att den kan vara eftersom de sprutar in någon vätska under operationen.
 
Jag har varit duktig på att blåsa i system-22 och gjort det lite då och då, kanske två gånger i timmen. Får nu dricka i små klunkar men max en halv liter första dygnet.
 
 
Tycker att jag ser piggare ut på bilden än vad jag kände mig.
 
...Nilla...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hur mår du nu då?!

2014-02-20 @ 11:35:53
URL: http://tjockvawa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0