Att bo på sjukhus

Söndag morgon fick jag inte äta något eftersom jag eventuellt skulle opereras. Vi var inne på akuten straxt efter åtta och fick ganska snabbt komma in. Jag hade papper med mig från Falun akut om skadan och de hade dessutom skickat röntgenplåtarna.

Att få fram röntgenplåtarna klarade de inte av och jag fick göra nya bilder. Efter att läkare kollat och såg att det absolut skulle opereras in skruvar och en metallplatta fick jag beskedet att jag fick äta eftersom det skulle dröja till sen eftermiddag eller eventuellt till kvällen. Jag skulle bli inlagd på avdelning i väntan. Ingemar gick nu och köpte kaffe och räkmacka åt mig, mums.

Blev sedan skjutsad på säng genom lasarettet och fick en plats på en fyra sal som var helt tom. Den var egentligen för planerade operationer och jag skulle vara beredd på att få flytta på mig.

Under dagen fick jag flera olika besked, först att det skulle bli operation, sedan att det inte skulle följ av att de skulle bli men vid sen eftermiddag kom de fram till att jag inte skulle 🤔🙄.

Fick besked om att jag inte fick äta efter midnatt och inte heller dricka. På morgon fick jag alltså ingen frukost utan bara lite vatten till medicinen. Kaffetarmen gjorde sig påmind och jag blev riktigt glad när jag fick besked om att jag fick dricka kaffe fram till klockan tolv. Rätt som det här ramlar det en en grupp med läkare och läkarstudenter som ville titta på foten. När då kollade kom de fram till att det var för svullet att operera och att det då är för stor infektionsrisk och operationen skjuts på till morgondagen.... tröstlöst 😩.


Nu fick jag i alla fall äta och dricka. Under eftermiddagen var barnbarnen Hedvig och Gustav på besök med sin mamma. Veronica som jobbar på avdelningen bredvid kom flera gånger och vid ett tillfälle hade hon med sig en bit Silviakaka. På Veronicas avdelning bakas det varje dag till kaffet, på den avdelning jag låg fick vi kex till kaffet. Min lillebror Janne kom också på besök, han har opererat knät och nu fått en propp och varit på akuten. När Janne åkt hem kom Jesper och satt hos mig en timme så den dagen gick. Somnade tidigt och sov ganska bra på all morfin jag fick.

Ny fasta på tisdagen och när läkarteamet varit fick jag beslut om att det skulle bli operation under dagen. Det var en del planerade operationer som gick före.

Straxt efter lunch var det min tur att få komma till operation. Operationen genomfördes under ryggbedövning men jag fick samtidigt någon slags "slummermedicin". Ändå en konstig känsla när jag ser hur de lyfter mitt ben men jag känner inget 🙄.

Efter operationen blev det en tur till uppvaket, vilket jag försökte få slippa. Där var det en salig röra vill jag lova. Väldigt trångt och det verkade väldigt stressigt, jag kände mig bara i vägen. Fick där en yoghurt och kaffe, mums så gott.

Fick vara kvar på uppvaket i två timmar vilket mest berodde på att de inte hade tid att skriva ut mig. På väg tillbaka sa jag till om mat men det trodde de inte att det fanns någon kvar 😳.

Fick bara en macka och kaffe, tycker att det är dåligt att de inte sparar mat eftersom näring är en av de viktigaste faktorer för läkning.

Viktigt var det också att jag kunde kissa efter ryggbedövningen och det tog ett tag men lyckades vart efter. Under natten vaknade jag flera gånger av värk och fick be om smärtlindring.

På morgonen fick jag för första gången frukost 😋. Fick sedan bege mig till en mottagning för nygipsning, rosa snygg gips. Efter det fick jag åka till röntgen för en sista kontroll innan hemfärd.

En av bästa väninnorna Gigi var på sjukhuset i eget ärendeoch kom in till mig och jag kunde då åka med henne hem. Tre dygn på sjukhus räcker gott för min del.

Nu skulle det bara bli bättre.

...Nilla...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0