Tjugo år som man och fru

(null)

För att fira vår tjugo åriga bröllopsdag var vi tillsammans med vänner (Stefan och Annika) på en liten tripp till Tallinn. Vi hade det jättebra och tog det lugnt, drack och åt gott.

Det godaste jag vet att dricka är honungsöl som, vad jag vet, bara finns på Old Hansa i gamla stan i Tallinn. Jag har varit lite orolig att jag inte ska tycka det är lika gott eftersom jag i stort sett uteslutet socker. Men det var precis lika gott som det brukar, vet i tusan om det inte var ännu godare. Nu finns det att köpa på flaska i deras lilla affär, vi köpte fyra flaskor och det ska bli spännande att se om det är lika gott hemma. På Old Hansa dricks det i krus och dessa har vi inte hemma.
(null)

Tror vi satt nästan tre timmar på och bara njöt och vädret var toppen. Vi passade också på att äta deras grymt goda köttsoppa. Längtar tillbaka och det måste bli en ny tur under nästa år.

Tillbaka i vardagen till fattigdom och elände...... haha

Idag behövde  jag baka en ny omgång av fröknäcke eftersom jag hittat ett nytt användningsområde. Jag smular ner det i soppa, blomkålssoppa var det senaste och det blir jättegott.
(null)

Blomkålssoppan är lätt och snabb att få ihop:
Koka cirka en halvliter vatten med en grönsaksbuljongtärning.
Ett litet blomkålshuvud i buketter kokas i buljongen tills de är mjuka, går snabbare ju mindre buketter.
Mixa allt slätt med stavmixer
Tillsätt två deciliter vispgrädde och två matskedar färskost.
Värm soppan och krydda med salt och svartpeppar.
Häll upp och smula i fröknäcke och eventuellt knaperstekt bacon.
Smaklig Måltid
...Nilla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0