Rängen runt del 1

(null)

(null)

(null)

Sällan något blir som man tänkt sig 🙄.

Har försöktplanera för den här turen ordentligt men har inte hittat all information jag sökt.
Min första plan var att ta bilen till Bjärka-Säby och utgå därifrån till Vårdnäs stiftsgård. Fick för mig att den sträckan var för kort och åkte i stället till Sturefors. Visste inte vart där jag skulle stanna men hittade en gräsplätt och började gå. Det första var att försöka hitta till leden.
(null)


Ja slog på Google Maps mot Bjärka-Säby för då var jag i alla fall på väg åt rätt håll. Upptäckte att jag då fick gå på bilväg vilket inte var min plan. Jag såg Kina kanal en bit ner och tänkte att där borde leden vara. Gick över en äng och kom till fram då jag kom på att leden var på andra sidan av kanalen. Men om jag följer den borde det gå att komma över vart efter. Hm.... jag fick trava i kanten av ett havrefält vilket kändes mindre bra. Fick klättra över inhägnader med elstängsel och vid ett där jag inte trodde elen var på fick jag en elstöt som gjorde jävligt ont. Istället fick jag klättra upp i ett träd för att ta mig över.
(null)

(null)

Det funkade inte att gå här utan jag fick gå upp igen på vägen. När jag gått en stund kom jag fram där vägen gick över Kinda Kanal, här hade varit perfekt att parkera. Här fanns även märkningen för östgötaleden och nu blev det lätt vandring utmed kanalen.


 Efter en lång men fin vandring kommer jag fram till en badplats och här tog märkningen slut.

Satt mig ändå ner och åt en macka och gick sedan tillbaka och hittade vart jag gått fel. Fortsatte knalla tills jag kom till Bjärka-Säby där jag tänkt ta en kopp kaffe och något till. Öppet alla dagar UTOM måndag......
Känns lite motigt faktiskt 😝, hade verkligen behövt kaffe. Men det får gå utan men lite vila behöver jag för jag har nu gått nästan en mil.

När jag sitter och vilar i skuggan av en ek kommer det en kvinna med två tjejer som nog är straxt under tonåren och frågar mig om jag vet var vandringsleden går. De har parkerat vid Bjärka-Säby och ska gå Rängen Runt, har bokat rum på Vårdnäs Stiftgård 😳. De hade gått och hittade ingen markering därför vänt igen. Vi slog följe en lite bit tills vi hittade klara markeringar och sedan drog de iväg för jag sa till dem att jag gick för långsamt för dem. 
När jag sedan gått i 45 minuter hittade jag dem igen för nu var märkningen otydlig. Vi virrade tillsammans runt i en timme i skogen utan stigar över stock och sten. Tillslut fick jag ta fram Google Maps för att se var vi var och ta OS-studion på grusvägen. Nu var vi på rätt spår igen och kom fram till ett vindskydd och grillplats där vi satte oss för att äta och vila.
Jag sa igen hej då och vi ses på stiftsgården eller när ni går om mig och började gå. Gick och glömde kolla markering och rätt som det var hade jag åter tappat bort mig 😳. Tyckte också det var konstigt att inte den lilla familjen kommit ifatt mig.

Nu är jag jättetrött och har ont i höfter och vader. Tar så fram Google Maps och kollar hur långt det är att gå bilvägen, det ska bara vara cirka åtta kilometer och jag bestämmer mig att gå den. 
Det känns ändå långt men nu är jag säker på vägen. Stannar till vid en ICA och handlar hallon och vatten och vilar en stund.
Så går jag tillbaka ut på vägen och knallar på en stund. Plötsligt stannar en bil och föraren frågar om jag vill åka med. Det är familjen som jag har haft sällskap med, de hade vänt när de åter tappat bort sig och gått tillbaka till bilen. Gissa om det var skönt att sätta sig hos dem och få skjuts sista biten.
Inne på Stiftsgården åt jag och sedan försökte jag yoga lite för att sträcka ut muskler och leder men det var svårt eftersom jag nästan har blåsor på stortårna. Duschade och la mig i en skön säng. Vila ut ordentligt för att hitta tillbaka till bilen i morgon, cirka två mil tror jag.
(null)

...Nilla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0